در خانه بمانیم، کتاب بخوانیم| ؟/ همدان در عهد صفویه از ظهور تا سقوط؛ چرا همدان دچار عقبماندگی شد؟
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۶۳۴۲
همدان در دوره صفویه، محل رفت و آمد قوا و عساکر دشمن و قوای ایرانی در رقابت دو کشور ایران و عثمانی بود و دست به دست شدن همدان بین این دو سپاه و در اختیار قرار گرفتن زمان زیادی در دست عثمانی، عاملی برای توسعهنیافتگی همدان شد. ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، کهن دیار الوند با بیش از 3 هزار سال سابقه مدنیت، دورهها پر فراز و نشیبی از اریخ را پشت سر گذاشته است؛ دورههایی که هریک به فراخور ویژگی بر اوضاع فرهنگی و اقتصادی استان تأثیرگذار بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتاب «همدان در عصر صفویه» به بررسی اوضاع شهر کهن پارسی در دوره حکومت سلسله شیعه مذهب صفویه پرداخته است.
این کتاب در چهار بخش تألیف شده که در بخش نخست، اوضاع اجتماعی و سیاسی همدان پیش از آمدن صفویان بررسی و مباحثی چون همدان پیش از صفویه، قلمرو علیشکر، حاکمان همدان و سیمای شهر از منظر سیاحان و میسونرهای مذهبی و خارجی بیان شده است.
دربخش دوم کتاب شرایط اجتماعی و اقتصادی و مذهبی این دوره همدان تحلیل و بررسی و ساختار شهری، روستایی، زندگی شبانکاره، اوضاع اقتصادی و تجاری، سیر تدریجی گسترش تشیع در همدان، نهاد دین و امور قضا و اقلیتهای مذهبی معرفی شده است.
در بخش سوم کتاب «همدان در عصر صفویه»، همدان دوره صفویان در سه منحنی زمانی استقرار و تثبیت، دوران اوج و عظمت و زمان پایانی و فروپاشی آن بازگو و در بخش چهارم کتاب هم اوضاع فرهنگی فعالیتهای ادبی و هنری، شاعران و آثار و ابنیه به جای مانده از این سلسله در منطقه همدان معرفی شده است.
آنگونه که در این کتاب مطرح شده در دوره شاهان صفویه با وجود تحولات زیاد در ساختارهای سیاسی و اجتماعی و مذهبی، این روند تحولی و توسعهای بسیار به کندی و شاید به ندرت در همدان شکل گرفت و این منطقه از دایره تحول و توسعه عصر نوزایی صفویان به دور ماند.
عامل این عقبماندگی به دو عرصه داخلی(ملی) و بیرونی (جهانی) برمیگردد. در حوزه داخلی توجه کم شاهان صفوی به این شهر و منطقه و بیشتر توجه به مراکز قدرت و بودباشهای آنها سبب شد که برخورداری از آبادانی در ولایات و ایالات بهطور گسترده و همه جانبه نباشد.
استقرار جغرافیایی همدان بر سر راه قوای عثمانی و نزدیکی به مرزهای عثمانی نیز از دلایل عمده بحث در این کتاب است که در این دوران، محل رفت و آمد قوا و عساکر دشمن و قوای ایرانی در رقابت دو کشور ایران و عثمانی بود و دست به دست شدن همدان بین این دو سپاه و در اختیار قرار گرفتن زمان زیادی در دست عثمانی، عاملی برای توسعهنیافتگی همدان شد.
در بعد خارجی و خارج از مرزها اقدامات عثمانیها در همدان و دور شدن مدت زیادی از راه تجاری و زیارتی غرب و شرق و اماکن مقدسه عراق بود.
به نظر میرسد اگر موقعیت جغرافیایی همدان، طور دیگری بود و سیاست شاهان صفوی شکل دیگری را رقم میزد؛ همدان نیز میتوانست در مسیر حرکت و توسعه در این زمان قرار گیرد. در کل، شرایط نوزایی و خیزش تحولی در زمینههای مذهبی، اجتماعی و سیاسی دوران صفویه به یک اندازه با توجه به شرایط متفاوت و دلایل مختلف به همه ولایات و ایالات قلمرو صفویان نرسید و هر یک از این ایالات و ولایات به دریافتی مشترک همراه با شرایط حکومت و بودباش آن نرسیدند.
در خانه بمانیم کتاب بخوانیم| روایتی از شگفتیهای زندگی «شاه همدان»/ میر سید علی همدانی را بیشتر بشناسیمرونمایی از کتاب صوتی «صلح امام حسن(ع)»همدان| در خانه بمانیم؛ کتاب بخوانیم/ «آیینهتر از آب»؛ روایتی زیبا از اسطوره اخلاص و مواساتدر بخشی از این کتاب میخوانیم: «در عهد صفویه بیشتر همدان با عنوان قلمرو علیشکر خوانده شده است و در کنار این قلمرو به مرکزیت همدان، دیگر شهرهای مجاور را ایالت عراق عجم اطلاق کردهاند.
به عبارتی قلمرو علیشکر خود، یک ایالت مجزا از ایالت عراق عجم در زمان صفویان محسوب میشده است. اصطلاح قلمرو در اینجا اصطلاح خاص دوران صفوی است و به معنی ولایت همدان است.
البته تنها ولایت همدان فقط شامل این شهر نمیشد. این قلمرو شامل شهرهای دیگر نیز بود که از زمان قراقوینلوها به آنها قلمرو علیشکر اطلاق میشد.
به نظر میرسد تنها جایی که در دوره صفویان با عنوان قلمرو اطلاق میشده است همین قلمرو علیشکربوده است که به جای ایالت بر این منطقه اطلاق میشده است.
قلمرو علیشکر نه تنها همدان بلکه سلطانیه، درگزین، قزوین را تا قم شامل میشد. از سال 850ق اسدآباد نیز جز این قلمرو گردید».
به گزارش تسنیم، «همدان در عصر صفویه» به قلم مجید فروتن به وسیله انتشارات آکسایا در 300 صفحه منتشر شده است.
انتهای پیام/744/ش
R41405/P/S6,75/CT7منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۶۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هفدهمین دوره میرمیران و روز معمار
مراسم هفدهمین دوره جایزه معماری میرمیران و بزرگداشت علی اصغر لطیفی، پدر قلم ایران، در تاریخ چهارشنبه پنجم اردیبهشت 1403 با حضور اساتید برجسته معماری و شهرسازی ایران، همچنین دستاندرکاران این حوزه و حامیان بنیاد معماری میرمیران، در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد. موضوع مورد بررسی در این دوره، بازآفرینی مفهوم حیاط در طراحی واحدهای مسکونی آپارتمانی بود.
مراسم با سخنرانی دبیر شورای عالی خانه هنرمندان و خیر مقدم ایشان به میهمانان آغاز شد. سپس پیام وزیر راه و شهرسازی توسط مجری مراسم اعلام شد. در ادامه، صاحب نظران، اساتید و بنیانگذاران بنیاد معماری میرمیران به مناسبت روز معمار، یادمان و موضوع مسابقه به ایران سخنرانی پرداختند.
کلام زنده یاد مهندس سید هادی میرمیران:
“جریان نوین معماری ،ایران که من به آن تعلق دارم تلاش دارد نوعی معماری بیافریند که معماری گذشته این سرزمین کهن را تداوم و تکامل بخشیده بتواند جایگاه خاصی در معماری جهان را به خود اختصاص دهد.”
قسمتی از برنامه هفدهمین دوره جایزه میرمیران به بزرگداشت پدر قلم ایران جناب آقای اصغر لطیفی اختصاص یافت که مجری برنامه اینگونه بیان نمودند:
یه اتفاق و یه ارتباطی بین سید هادی میرمیران مرحوم و آقای لطیفی وجود داشت به این صورت بود که من از پسر و نوه ایشان شنیدم که آقای میرمیران خیلی علاقه مند بودن هرهفته و این تکرارمیشده . هر هفته میرفتند در فروشگاه لطیفی و حدود 40 دقیقه با آقای لطیفی صحبت میکردند در مورد قلم.
ببینید چه عشقی آقای میرمیران به قلم داشته و آقای لطیفی اساسا به معماری و این نقطه اشتراکی بود که در اون فروشگاه این دو نفر را جمع میکرد."
بعد از صحبت های مجری کلیپی از عکس های قدیم جناب آقای اصغر لطیفی پخش گردید و سپس صحبت های استاد علی دهباشی درباره رابطه سید هادی میرمیران و آقای اصغر لطیفی پخش شد.
استاد علی دهباشی:
"یک روز ایستاده بودم ( داخل فروشگاه لطیفی ) دیدم دونفر با ویلچر آوردن اول نشناختم بعد فهمیدم که مهندس میرمیران هستن. مهندس میرمیران را اونهایی که اهل معماری باشند میشناسند یکی از کارهاش ساختمان کتاب خانه ملی ایران هست. میومد و اینها عاشقانه در رابطه با قلم با هم حرف میزدند. من همینجور تماشا میکردم صحبت اینهارو و بسیار بسیار نویسندگان و هنرمندان و رابطه یک کاسب با کاری که میکرد...."
بیوگرافی پدر قلم ایران :
علی اصغر لطیفی معروف به پدر قلم ایران در بیستمین روز دومین ماه زمستان هزار و سیصد و نوزده در شهر دماوند و در دامنه ی ابر کوه تاریخ ساز ایران پا به عرصه وجود گذاشت. او در خانواده ای به دنیا آمد که شغل پدر و پدربزرگ او معلم مکتب خانه و آموزگار بود و کودکی او در محیط مکتب خانه در شهر دماوند سپری شد به همین دلیل وی علاقه زیادی به قلم و نوشت افزار پیدا کرد. از سنین پایین به فعالیت کاری و کمک به خانواده می پرداخت و تا قبل از خدمت سربازی در شهر دماوند بود و خدمت سربازی خود را در شهر تهران و دانشکده افسری سپری نمود و بعد از خدمت سربازی خود در سال 1339 با توجه به علاقه قبلی به نوشت افزار در یک مغازه قلم فروشی که قلم های مشهور جهان را بفروش می رساند مشغول به کار شد در آنجا علاقه زیادی به تعمیرات قلم و طرز استفاده صحیح خودنویس و راهنمایی مشتریان و خریداران قلم پرداخت .
اسامی هیئت داوران این مسابقه بر اساس حروف الفبا بدین شرح می باشد:
آقای مهندس هوشنگ امیراردلان
آقای مهندس امیرپویا اصغری
خانم مهندس فریار جواهریان
آقای ابراهیم حقیقی
آقای مهندس سامان سیار
آقای مهندس فرشاد فرهی
آقای مهندس سید علیرضا قهاری
خانم مهندس بهارک کشانی
آقای پروفسور محمود گلابچی
آقای صادق میری
آقای مهندس حمید میرمیران
مراسم با اهدای جوایز توسط هیئت داوران به منتخبین و برندگان برترین آثار طرح و متن مسابقه به پایان رسید.